درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




 ساخت نانوفیبر برای ترمیم زخم بافت

دانشمندان نانوفیبری ساختند که می تواند بعد از تزریق ، بافت های زخمی را ترمیم کند.

دانشمندان برای نخستین بار موفق به ساخت نانوفیبر کروی و ستاره ای شکل با استفاده از پلیمر های زیست تخریب پذیر شدند که با تزریق این نانوفیبر به همراه سلول به قسمت جراحت دیده ، می توان آن را ترمیم کرد.

این روش جدید ، امیدی است برای افرادی که دچار جراحت های عمیق در بافت های غضروفی خو شده اند و زخم های آن ها ترمیم نشده است.

این روش جدید ، جایگزین مناسبی برای روش ACI است که هم اکنون به عنوان درمان بالینی برای ترمیم غضروف ها استفاده می شود. کیفیت ترمیم در روش ACI خوب نیست زیرا در این روش سلول هایی که تزریق می شوند توسط محیط طبیعی بدن پشتیبانی نمی شوند. نانوفیبر های کروی شکل که در درون آن ها خالی است ، از حفره های بسیاری تشکیل شده اند که به آن ها اجازه می دهد مواد غذایی به راحتی از بین آن ها عبور کند. نانوفیبر ها توخالی به همراه سلول ها به قسمت جراحت دیده بدن تزریق می شوند و بعد از عملیات تزریق ، این نانوفیبر ها تخریب و جذب بدن می شوند و در این هنگام سلول هایی که به بدن تزریق شدند عملیات ترمیم را انجام می دهند.



جمعه 10 شهريور 1391برچسب:, :: 22:46 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 برنامه کارگاه های گروه پیشگامان انتقال ژن

و

انجمن بیوتکنولوژی ایران در 6 ماهه دوم سال 1391 

با توجه به استقبال دانشجویان در سال گذشته و جاری نسبت به کارگاه های آموزشی تئوری و عملی برگزار شده توسط گروه پژوهشی پیشگامان انتقال ژن در زمینه های مختلف بیولوژی ملکولی و بیوتکنولوژی، این گروه در ادامه همکاری های خود با انجمن بیوتکنولوژی ایران، جهت ارتقا سطح آموزشی و پژوهشی دانشجویان در مقاطع مختلف دانشگاهی، برنامه کارگاه های آموزشی عملی خود را در نیم سال دوم 1391 اعلام می نماید. 

برای کسب اطلاعات مورد نیاز هر کارگاه، بر روی عنوان همان کارگاه کلیک کنید.

 

 

عنوان کارگاه آموزشی

تاریخ

ظرفیت

گروه ها

1

اصول Real Time PCR و کاربردهای آن در علوم مختلف

6 و 7 مهرماه

32 نفر

در قالب دو گروه صبح و بعد از ظهر

 

2

استخراج اسیدهای نوکلئیک (DNA و RNA) از سلول های پروکاریوتی و یوکاریوتی

20 و 21 مهرماه

32 نفر

در قالب دو گروه صبح و بعد از ظهر

3

آشنایی با اصول PCR  و طراحی پرایمر

4 و 5 آبان ماه

32 نفر

در قالب دو گروه صبح و بعد از ظهر

4

آشنایی با نشانگرهای مولکولی مبتنی بر DNA (Molecular Markers)

18 و 19 آبان ماه

32 نفر

در قالب دو گروه صبح و بعد از ظهر

5

مهندسی ژنتیک، کلونینگ ملکولی و انتقال ژن به باکتری

9 و 10 آذر ماه

32 نفر

در قالب دو گروه صبح و بعد از ظهر

6

آشنایی با آنالیز پروتئین نوترکیب

 (SDS- PAGE & Western Blotting)

23 و 24 آذرماه

32 نفر

در قالب دو گروه صبح و بعد از ظهر

آشنایی با اصول تشخیص بیماریهای ژنتیکی و ویروسی مبتنی بر DNA

7 و 8 دی ماه

32 نفر

در قالب دو گروه صبح و بعد از ظهر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- دانشجویان و اعضای انجمن بیوتکنولوژی ایران برای ثبت نام از 20% تخفیف برخوردار هستند.

- افرادی که در 5 کارگاه از دوره های برگزار شده قبلی پیشگامان انتقال ژن شرکت کرده باشند از 50% تخفیف برخوردار خواهد گردید.

- دوره ها در آزمایشگاه های جامع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار خواهد گردید.

- در این دوره ها، برای شرکت کنندگانی که ساکن تهران نیستند خوابگاه با هزینه اندک در نظر گرفته شده است.

- در پایان دوره به شرکت کنندگان، گواهی معتبر با تایید انجمن بیوتکنولوژی ایران اعطا خواهد شد.

- مهلت ثبت نام برای هر دوره، 10 روز قبل از تشکیل آن دوره می باشد.

- با توجه به محدود بودن ظرفیت، اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام نمایند.

- علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر، به سایت www.irgtp.com مراجعه و یا با شماره تلفن های 88200114-021 و 09333954693 تماس حاصل فرمایند.

 

 



دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, :: 22:35 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 تأثیرات نماز و سجده بر بدن

از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) درباره حکمت های سجده پرسیدند ، حضرت فرمود : سجده اول ، یعنی آنکه در ابتدا خاک بودم و چون سر از سجده بر می داری یعنی از خاک به دنیا آمدم. سجده دوم یعنی دوباره به خاک باز می گردم و سر برداشتن از آن ، یعنی در قیامت از قبر بر می خیزم و محشور می شوم.

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند : چون سجده برای خداست پس نباید بر خوردنی ها و پوشیدنی ها که مورد توجه اهل دنیاست ، سجده کرد. سجده باید انسان را متوجه خدا سازدد نه شکم و لباس و مادیات.

در حدیث می خوانیم : دلیل سجده سهو برای هر کم و زیادی سهو و یا کلام و قیام و قعود نابجا ، آن است که ابلیس تو را گرفتار حواس پرتی کرده و در نماز تو خللی ایجاد نموده ، پس تو بعد از نماز دو سجده بجای آور تا بینی او را به خاک مالیده شود و بداند هر لغزشی ایجاد کند تو دوباره در برابر خداوند به سجده می افتی.

حضرت علی (علیه السلام) فرمودند : ظاهر سجده ، صورت گذاردن بر خاک از روی اخلاص و خشوع است ، اما باطن آن دل کندن از همه امور فانی و دل بستن به سرای باقی و رهایی از تکبر ، تعصب و تمام وابستگی های دنیوی است.

برخی از کارشناسان معتقدتد نماز خواندن تنها غذای روح انسان نیست ، بلکه جسم انسان ها را نیز تقویت می کند و آن ها را در مبارزه با مشکلات روزمره یاری می دهد. وقتی چشم ها در حالت نماز ثابت می ماند جریان فکر هم خود به خود آرام شده و در نتیجه تمرکز فکر افزایش می یابد. ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصی مانند نزدیک بینی می شود و به لحاظ روانی این حالت باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بی خوابی و افکار نا آرام را از انسان دور می کند.

ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت  می کند و این عمل باعث می شود فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد.

نماز قسمت فوقانی بدن را پرورش داده و ستون مهره ها را تقویت کرده و آن را در حالت مستقیم نگاه می دارد.

تقویت احشاء و ماهیچه های شکم ، حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن ، سوء هاضمه و بی اشتهایی از دیگر خواص نماز خواندن و رکوع در نماز است.

مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عظلات صورت و گردن ، ساق پا و ران ها می شود و به این ترتیب به جریان خون در قسمت های مختلف بدن سرعت می بخشد.

سجده نیز ستون مهره های بدن را تقویت کرده و درد های سیاتیک را آرام می کند.

سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده که این امر با تغذیه این غدد باعث حفظ شادابی ، زیبایی و طراوت پوست می شود.

سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین می دهد. استحکام بخشیدن و تقویت عضلات پاها و ران ها ، کمک به نفخ معده و روده و بهبود فتق ، از خواص نشستن بعد نماز است.



پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, :: 16:57 ::  نويسنده : عطیه رجائی

عفونت ها به دستگاه عصبی آسیب می رسانند

وضعیت رشدی کودک در نتیجه ی وقوع یک بیماری خاص یا ضربه ی جسمی تغییرات چشمگیری پیدا می کند.
غفار رمضانی مشاور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانباشگاه خبرنگاران گفت: بیماری ها و ضربه های جسمی آثار نامطلوبی بر رشد یا مهارت های کودک پس از آسیب می گذارد که گاهی با گذشت زمان آشکار می شود.
وی افزود:عفونت ها یکی از عواملی است که تاثیر زیادی برمغز کودک می گذارد و به دستگاه عصبی مرکزی او آسیب می رساند که این آسیب بعدها جدی تر به رشد شناختی کودک صدمه می زند.
وی در ادامه گفت:شناخته شده ترین علل صدمات سر که موجب بروز معلولیت های رشدی می شوند تشنج و تصادف با وسایل نقلیه است ولی صدمات سر در حوادث خانگی مثل از میز و پله افتادن پیش تر است.
وی در پایان تصریح کرد: به طور کل بیماری ها و صدمات جسمی یکی از علل آسیب کامل یا نسبی مغز است که گاهی اختلال هوشی و یادگیری را در کودک به وجود می آورد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان



دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:, :: 11:27 ::  نويسنده : عطیه رجائی

درمان سستی لثه با برگ تمشک

میوه و برگ تمشک از جمله گیاهانی است که تاثیر زیادی در تقویت لثه ها و استحکام آنها در دهان دارد.
لاله نصیری ،جراح و دندانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانباشگاه خبرنگاران عنوان کرد: میوه و برگ تمشک از جمله گیاهانی است که تاثیر زیادی در تقویت لثه ها و استحکام آنها در دهان دارد.
وی در ادامه مطلوب خود افزود:درمانگران طب سنتی به افرادی که دچار سستی لثه هستند توصیه می کنند تا برگ تازه تمشک را در دهان بجوند و از میوه تمشک در فصل تابستان استفاده می کنند تا استحکام اولیه لثه ها را به دست آورند.
نصیری خاطرنشان کرد:جویدن برگ تمشک موجب درمان زخم ها و برخی التهاب های لثه نیز می شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان



دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:, :: 11:23 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 

خواص درماني ليموترش

لیمو ترش سرشار از ویتامین C و پتاسیم است.

حمید رضا شمس، کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانباشگاه خبرنگاران عنوان کرد: لیمو ترش سرشار از ویتامینC و پتاسیم است و از بیماری اسکوربوت جلوگیری می کند.
وی در ادامه مطلب خود افزود: لیمو ترش، سرگیجه را رفع می کند و اگر لیمو ترش با کمی عسل مصرف شود موجب آرامش می شود و دلشوره را برطرف می کند.
وی تصریح کرد: قندها، پلی ساکارید، اسید های عالی، چربی، کاراتنوئیدها، ویتامین هایB3 ، B2 ،A1 ، B مواد معدنی ، فلانوئیدها، لیمونوئید ها و اسانس از ترکیبات موجود در آب لیمو است.
وی خاطر نشان کرد: لیمو ترش از خونریزی جلوگیری می کند، موجب افزایش مقاومت بدن می شود و ضمن اینکه از عفونت ها جلوگیری می کند و آنتی اکسیدان قوی دارد./عط

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان



یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 21:21 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 آنتی اکسیدان چیست؟

آنتی اکسیدان‌ها ( antioxidant) ترکیباتی هستند که باعث محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد می‌شوند.به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سلول‌ها جلوگیری می‌کنند.
آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند. لوتئین و زیگزانتین از مواد آنتی اکسیدانی هستند که در تخم مرغ وجود دارند.این مواد آنتی اکسیدان باعث جلوگیری از بروز آب مروارید می‌شوند. از آنتی اکسیدان‌های مهم بدن میتوان به ویتامین E اشاره کرد.
 
از جمله آنتی‌اکسیدان‌های رایج و غذاهای حاوی آن می‌توان به اینها اشاره کرد:
ویتامین C که در مرکبات و آب میوه؛ میوه‌های توتی و سایر میوه‌ها؛ سبزیجات به رنگ سبز تیره؛ فلفل قرمز و سبز.
ویتامین E که در روغن‌های گیاهی، غلات کامل، و سبزی‌های برگ‌دار سبز یافت می‌شود.
سلنیوم که در غلات کامل، اغلب سبزی‌ها، گوشت مرغ، تخم مرغ‌، و اغلب فراورده‌های لبنی یافت می‌شود.
بتاکاروتن که میوه‌ها وسبزی‌هایی مانند کلم براکلی، اسفناج، هویج، سیب‌زمینی شیرین، فلفل سبز و قرمز، زردآلو، طالبی یافت می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان



یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 21:3 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 زنان پيش از بارداري توت فرنگي بخورند

توت فرنگي ميوه‌اي است كه در فصل بهار به بازار مي‌آيد و با توجه به خواص بسيار زيادي كه دارد، مصرف آن توصيه مي‌شود. به گزارش سرويس علمي پزشكيباشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، اين متخصص تغذيه با اشاره به اينكه توت فرنگي سرشار از ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدان است، افزود: اين ميوه منبع اصلي فولات يا اسيد فوليك است و به همين دليل مصرف آن در زنان، پيش از بارداري توصيه مي‌شود .

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان



یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 19:30 ::  نويسنده : عطیه رجائی

    نانوذرات پزشکان را در یافتن بیماریزاها یاری می‌کند

محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی فنآوری جدیدی را در عرصه نانوتکنولوژی ایجاد کرده که ابزار حساس‌تر و سریع‌تر را برای یافتن بیماریزاها در اختیار پزشکان قرار می‌دهد که با بیماری التهابی روده در ارتباط است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تکنیک جدید نانوذرات همچنین می تواند برای یافتن سایر میکروبهایی به کار رود که قرنهاست دانشمندان را به چالش کشیده اند چرا که آنها در اعماق بافتهای انسانها پنهان شده و می توانند سلولها را به منظور حمله به سیستم ایمنی برنامه ریزی کنند.

این میکروبها سالها بعد دوباره ظاهر می شوند و می تواند مشکلات جدی سلامتی چون سل برای فرد ایجاد کنند. درحال حاضر روشهای آزمایشی برای یافتن این میکروبهای مخفی وجود دارد اما این روشها نیازمند زمان مدیدی برای تکمیل است و اغلب درمان موثر را برای هفته ها یا حتی ماه ها به تعویق می اندازد.

براساس گزارش ساینس دیلی، مانوئل پرز استادیار دانشگاه فلوریدای مرکزی و صالح ناصر استاد این دانشگاه و گروه تحقیقاتی آنها روشی را توسعه داده است که از نانوذرات پوشیده شده با شاخصه های DNA برای یافتن بیماریزاها استفاده می کند.

این تکنیک موثرتر و دقیق تر از روشهایی است که درحال حاضر حتی برای میزان اندکی از بیماریزاها مورد استفاده قرار می گیرد. مسئله مهم تر این که مشخص شدن نتایج از این روش چند ساعت زمان نیاز دارد اما روش قبلی هفته ها و ماه ها به طول می انجامید.

نتایج تحقیقات این گروه در مجله علمی PLoS ONE منتشر شده است.

منبع : خبر گزاری مهر 



جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, :: 12:34 ::  نويسنده : عطیه رجائی

تحقیقات 33 ساله؛

لکه‌های قهوه‌ای زرافه‌ها سن آنها را فاش می‌کند

با ثبت تغییرات رنگ میان زرافه‌های نر جوان و پیر تحقیقات 33 ساله در آفریقا نشان می‌دهد که سن زرافه‌های نر با نگاه به لکه‌های قهوه‌ای پوست آنها قابل تخمین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات 33 ساله روی زرافه های نر در زامبیا، نشان می دهد که طرح آشنای لکه های قهوه ای روی بدن زرافه ها هرچه تیره تر باشد سن زرافه نیز بیشتر است. کارشناسان با مقایسه عوامل تغییرات رنگ می توانند سابقه ای از زندگی حیوانات ارائه دهند. آنها اظهار داشته اند که لکه های تیره تر را می توان به تغیرات تستسترون زرافه ها نیز نسبت داد.

براساس گزارش بی بی سی، فرد بی برکویچ از موسسه تحقیقات پریمیت و مرکز تحقیقات حیات وحش دانشگاه کیوتو ژاپل با همکاری فیل پری طبیعت شناس در این رابطه همکاری داشته است. لکه قهوه ای روی تن تمام گونه های زرافه ها با افزایش سن تیره تر می شود اما زمان دقیق این تغییرات نامشخص باقی مانده است. این تحقیقات نشان می دهند که پوشش زرافه های نر برای نخستین بار در سن هفت یا هشت سالگی آنها تغییر می کند و این لکه ها ظرف دو سال تیره تر می شوند.

 منبع : خبرگزاری مهر



جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, :: 12:16 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 آيا نانوتكنولوژي واقعي است؟

آيا نانوتكنولوژي واقعي است؟

بحث بسيار مهمي اكنون در جمع محققين نانوتكنولوژي nanotechnology در جريان است. اين بحث به نام جدل دركسلر-اسماليDrexler-Smalley debate خوانده ميشود، و برروي موضوع اسمبلي مولوكوليmolecular assembly متمركز است. اريك دركسلرEric Drexler بيست سال پيش نانوتكنولوژي را بنيانگذاري كرد، و رئيس هيئت مديره موسسه فورسايت است. ريچارد اسمالي از برندگان جايزه نوبل در شيمي و محقق نانوتكنولوژي در 10 سال گذشته بوده است، و بر روي امكانات كاربردي ننوتوب كربنيcarbon nanotubes كار كرده است.

 جالب است كه يكي از برجسته ترين نظريه پردازان عصر ما، كه از شخصيت هاي دانش هوش مصنوعي است، يعني ري كورزويل Ray Kurzweil، اين جدل دركسلر-اسمالي را با دقت مورد خطاب قرار داده است. مقاله كورزويل شرح جز به جز تكنيكي اين جدل است، و او به شكل علمي نشان ميدهد كه چرا مهم است كه از ديدگاه دركسلر حمايت شود. به نظر من، جدل دركسلر- اسمالي، اهميتي در فراسوي تعلقات عرصه هاي ويژه تحقيقاتي آن ها دارد، نظير بحث هاي مشابه 20 سال پيش در عرصه هوش مصنوعي، وقتيكه از سوئي مكارتيMcCarthy و مينسكيMinsky معتقد بودند هوش مصنوعي امكان پذير است، و از سوي ديگر، كساني نظير درايفوسDreyfus و سرلSearle، يا امكانAI را نفي ميكردند و يا آنرا خيلي ضعيف مي ديدند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:, :: 17:53 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 کول دیسکی کوچک برای رمزگشایی ژنوم کامل انسان در شش ساعت

 



این یک پیشرفت شگرف در سال ۱۹۹۵ بود: بعد از ۱۳ ماه دانشمندان بالاخره توالی ژنوم یک باکتری را به طور کامل به دست آوردند. و این روزها، به دام انداختن ژنها تنها با یک درایو USB طی چند ثانیه انجام پذیر است! 

این گجت جالب که MinION نامیده می شود، توسط Oxford Nanopore Technologies ساخته شده و دانشمندان تولید کننده آن می گویند که این ابزار از اواخر امسال با قیمت ۹۰۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد. حالا دیگر پزشک ها می توانند آن را در جیب لباس شان همراه داشته و هرگاه که لازم شد، به راحتی ژن های ویروس ها و عوامل بیماری زا را شناسایی کنند. چیزی که به نظر غیر قابل باور می آید. 

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:, :: 12:38 ::  نويسنده : عطیه رجائی

  دیسکاس قشنگ ترین ماهی آب شیرین

 قشنگ ترین ماهی آب شیرین باعتقاد اکثر کارشناسان ماهیهای دیسکاس هستند. دیسکاسها دارای انواع رنگاهی گوناگونند. مانند دیسکاس آبی، قهوه ایی، سبز که معمولا در 15 ماهگی بالغ می شوند. تمام شرایط و نگهداری و تکثیر آنها مشابه آنجل بهتر صورت می گیرد معمولا داخل گله خودشان همدیگر را انتخاب کنند.

 یکجفت مولد دیسکاس خوب از تخمها مراقبت می کنند. و معمولا هر 15 روز یکبار تخمریزی انجام می دهند. آب دیسکاسها باید دارای سختی 3 تا 5 درجه DH باشد و دمای آب آنها 27 درجه سلسیوس ثابت باشد. دیسکاسها تخمهایشان را روی اشیاء شیب دار می گذارند. معمولا 48 ساعت بعد از تخمگذاری تخمها باز خواهند شد.

لاروهای دیسکاس سه روز احتیاج به هیچ غذایی ندارند چون از کیسه زرده ایی مجهز که در زیر شکم دارند تغذیه می کنند.

از صبح روز چهارم بعد از تولد لاروها به بدن والدین خود می چسبند و از لعابی که از پوست آنها تراوش می شود تغذیه می شود تغذیه می کنند. بعضی معتقدند که تخمهای خراب و تجزیه شده که رشد باکتریها را همراه دارد می تواند غذای چند روز لاروهای دیسکاس باشد ولی چیزی که ثابت شده است حضور والدین در هر حالت برای غذا دادن و پرورش لاروهای دیسکاس کاملا واجب ضروری است. زمانیکه بچه ها بخوبی شنای آزاد پیدا کنند و بتوانند نوزادان میگو را بخورند می توان والدین را از آنها دور ساخت و مولدین را برای نوبت بعدی تخمریزی آماده ساخت

. تعویض آب به رشد و شادابی بچه های دیسکاس کمک می کند. زیرا آب دیسکاسها بر اثر مدفوع و غذاهای اضافی و مانده در آکواریوم آلوده و کمی اسیدی می شود که در نتیجه آب باعث سوختن لبه های باله و دم آنها خواهد شد. از طرفی دیگر بر اثر تبخیر آب املاح موجود در آب مانند نمکهای کلسیم و منیزیم باقی می مانند و آب را سنگین می کنند که برای دیسکاسها قابل تحمل نیست. بنابراین بهتر است همواره باندازه ایی که آب تبخیر می شود.

 به همان اندازه هم شما آب از آکواریوم خارج کنید. سپس آب آماده و مناسب اضافه کنید تا همواره تعادل بین املاح موجود در آب و سختی آب برای دیسکاسها برقرار باشد. (تمام نکات و شرایط مربوط به قسمت ماهی آنجل در مورد دیسکاسها صدق می کند)


واحد دانش و تکنولوژی تبیان زنجان



سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, :: 16:43 ::  نويسنده : عطیه رجائی

پشته های میان اقیانوسی

پشته های میان اقیانوسی 

انواع پشته های میان اقیانوسی بر اساس نرخ گسترش

پشته ها میان اقیانوسی را بر اساس سرعت گسترش به انواع کند با نرخ 1 تا 5 سانتی متر در سال، متوسط با نرخ گسترش 5 تا 9 سانتی متر در سال و تند با نرخ گسترش 9 تا 18 سانتی متر در سال تقسیم می کنند. هر سه نوع این پشته ها از نظر توپوگرافی، توزیع سنگها و نیز ساختارهای موجود با همدیگر فرق می کنند. اکثر دانش ما درباره ترکیب و ساختار کف اقیانوس از طریق مغزه های حفاری بیشماری که از این مناطق گرفته شده است، می باشد و این دانش از مطالعه سکانس های کف اقیانوسی که بر روی پوسته قاره ای رانده شده اند و تحت عنوان افیولیت آنها را می شناسیم، افزایش می یابد. افیولیت ها سکانس هایی هستند که حاوی سنگهای الترامافیک و مافیک و سنگهای رسوبی مناطق عمیق دریا می باشند. از طریق این سکانس ما می توانیم به نرخ گسترش پشته های اقیانوسی پی ببریم.

توپوگرافی پشته ها

در حالت دو بعدی پشته های با گسترش کند، یک فرو افتادگی محوری عمیقی دارند که 5/1 تا 3 کیلومر پایین تر از کف اقیانوس قرار دارد و یک توپوگرافی ناهموار گسله که تقریبا با محور پشته متقارن است در داخل فروافتادگی محوری، آتشفشانهای سپری به صورت متناوب قرار دارند، وضعیت قرار گیری آنها معمولا به صورت خوشه ای (Cluster) است.

پشته های با گسترش متوسط، توپوگرافی ملایمتری را نسبت به پشته های با گسترش کند نشان می دهند فرو افتادگی مرکزی در این پشته ها عموما بین 100 تا 200 مترعمق دارد و آتشفشانهای مرکزی تقریبا به صورت ممتد قرار دارند.

پشته های با گسترش سریع دره محوری ندارند. آتشفشانهایی که در مرکز ریفت قرار دارند بسیار پیوسته و ممتد هستند و فروافتادگی یا قله پشته کوچک است. توپوگرافی این رشته برخلاف نوع گسترش کند، هموار است.

پشته های اقیانوسی اگر چه در مقیاس های کوچکتر به صورت پیوسته هستند ولی در مقیاس های بزرگتر و ناحیه ای این پشته ها توسط گسلهای ترانسفورم جابجا می‌شوند و از حالت پیوستگی خارج می شوند.

سنگ شناسی پشته ها

از نظر سنگ شناسی، سنگهای الترامافیک موجود در پشته های با گسترش کند و سریع با هم متفاوت است. پوسته اقیانوسی ایجاد شده در حقیقت از ذوب بخشی گوشته فوقانی که ترکیب آن پریدوتیتی است، ایجاد می شود. اگر پریدوتیت با سرعت زیادی ذوب شود یا حجم ذوب زیاد باشد در این صورت سنگهای الترامافیک هارزبورژیتی را ایجاد خواهد کرد ولی اگر حجم ذوب کم باشد لرزولیتی خواهد بود. لذا در اقیانوسهای با گسترش کم که نرخ ذوب کم می باشد سنگهای الترامافیک ایجاد شده از نوع لرزولیتی ولی در اقیانوسهای با گسترش تند سنگهای تولید شده.

 


واحد دانش و تکنولوژی تبیان زنجان



پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:, :: 11:1 ::  نويسنده : عطیه رجائی

ترفند جالب باکتری ها برای فرار از واکسن

محققان دانشگاه آکسفورد در یافته اند ، برخی باکتری ها نظیر «پنوموکوک» با تغییر شکل ظاهری باعث فریب سیستم ایمنی و فرار از واکسن می شوند.

به گزارش ایسنا عملکرد واکسن ، تعلیم دادن سیستم ایمنی برای حمله به عفونت های منحصر به فرد در بدن است ؛ به طور مثال عملکرد واکسن کزاز ساختن آنتی بادی در بدن برای هدف قرار دادن سم است.

به گفته دکتر روری باودن ، یکی از محققان دانشگاه آکسفورد ، بسیاری از واکسن ها عملکرد درستی دارند ، چرا که باکتری یا ویروس تغییر شکل نیافته را هدف قرار می دهند ، اما تغییر شکل ظاهری باکتری «پنوموکوک» (pneumococcus) باعث کاهش اثر بخشی واکسن در طولانی مدت می شود. عفونت با باکتری پنوموکوک باعث بروز مننژیت و ذات الریه می شود و سالانه 800 هزار کودک زیر پنج سال در اثر عفونت های پنوموکوکی جان خود را از دست می دهند. در بررسی های اخیر محققان دریافتند برخی باکتری های پنوموکوک با تغییر پوشش بیرونی خود ، سیستم ایمنی را فریب داده و از واکسن فرار می کنند و برای این کار از بخش هایی از DNA باکتری های مرده استفاده می کنند.



یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 14:24 ::  نويسنده : عطیه رجائی

کاهش ناگهانی وزن می تواند از علائم مراحل اولیه آلزایمر باشد

  پژوهشگران می گویند نتایج یک بررسی جدید نشان داده است افرادی که در مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر هستند خیلی بیشتر از افراد سالم ، دچار کاهش ناگهانی وزن می شوند. پیش از این ثابت شده بود که ممکن است مکانیسم تنظیم وزن افراد دچار آلزایمر ، مختل شود که در این صورت با کاهش وزن ناگهانی مواجه می شوند. البته این مسئله بر اساس پیشرفت بیماری و فرم آن متفاوت بوده است. این مطالعه روی 506 فرد داوطلب انجام شد. این شرکت کنندگان تحت آزمایشات تصویر برداری مغزی با تکنیک های پیشرفته و ارزیابی های مایع مغزی - نخاعی ، برای شناسایی نشانگر های زیستی سال ها پیش از بروز اولین علائم آلزایمر در مایع مغزی - نخاعی وجود دارند.

نتایج آزمایشات مشخص کرد گروهی از شرکت کنندگان که این نشانگرها را داشتند و هیچ مشکلی در تفکر و حافظه شان نداشتند و نیز مبتلایان به ناتوانی های متوسط ذهنی ، بیشتر دچار کاهش شاخص توده ی بدنی یا همان کاهش وزن می شدند.

متخصصان در این زمینه تأکید کردند: این یافته مشخص کرد که تغییرات مغزی ناشی از آلزایمر با تغییرات سیستماتیک سوخت و سازی در مراحل بسیار ابتدایی این بیماری ، مرتبط هستند.



پنج شنبه 3 اسفند 1390برچسب:, :: 23:52 ::  نويسنده : عطیه رجائی

کشف پروتئین عامل سرطان پوست

پژوهشگران می گویند یک پروتئین موسوم به P-Rex1 را کشف کرده اند که با بروز خطرناک ترین نوع سرطان پوست (ملانوما) مرتبط است.

 

به گفته دانشمندان ، این پروتئین برای حرکت سلول هایی موسوم به ملانوبلاست ها مهم و حیاتی هستند. زمانی که این سلول ها دچار رشد غیر قابل کنترل می شوند ، سرطان پوست ملانوما بروز می کند. این دانشمندان دریافتند موش هایی که این پروتئین را نداشتند ، در برابر متاستاز (گسترش به سایر نقاط بدن) سرطان ملانوما مقاوم بودند. زمانی که محققان سلول های ملانومای انسانی و بافت سرطانی را از نظر این نوع پروتئین آزمایش می کردند ، مشاهده کردند P-Rex1 در اکثر موارد افزایش داشته است. این نشان می دهد که پروتئین مورد نظر نقش مهمی را در گسترش سرطان ایفا می کند. " چانینگ در" مجری این طرح گفت: سال ها پیش فهرستی از 82 پروتئین تهیه کردیم و بر روی P-Rex1 متمرکز شدیم و در نهایت متوجه شدیم جهش های ایجاد شده در ژنی موسوم به BRAF در بروز ملانوما نقش مهمی دارد.

داروی Vemurafenib با متوقف سازی تنظیم این پروتئین ، نخستین درمان آزمایشی هدایت شده برای جهش BRAF است ، اما این فقط در مرحله آزمایش است. هر چند آزمایش های بالینی نشان داده این درمان تأثیر مهمی در زنده نگه داشتن بیماران دارد.



چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:, :: 23:22 ::  نويسنده : عطیه رجائی

بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دستاورد های علمی کشور

...... رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به پيشرفت هاي علمي شگفت آور در بخش هاي هوا- فضا، پزشکي، راديو داروها، زيست فناوري، نانو فناوري، سلول هاي بنيادي و شبيه سازي،  داروهاي ضد سرطان، ساخت ابر رايانه ها، و انرژي هاي نو، تاکيد کردند: معتبرترين مراکز علمي دنيا، اين پيشرفتها را تاييد کرده اند و بر اساس گزارش سال 2011 ميلادي يکي از اين مراکز معتبر علمي، رشد علمي ايران سريعترين رشد علمي در دنيا بوده است. ........



ادامه مطلب ...


سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:, :: 18:45 ::  نويسنده : عطیه رجائی

ارتباط داروي ديابت با كمبود ويتاميني

 

تبیان زنجان

در مطالعات مشاهده شده است كه بيماراني كه به صورت درازمدت مت‌فورمين - يكي از داروهاي مورد استفاده در درمان ديابت – مصرف مي‌كنند، در معرض خطر كمبود ويتامين B12 هستند؛ كه ممكن است با گذشت زمان اين كمبود شديدتر هم بشود.

به همين دليل محققين توصيه مي‌كنند كه در طول درمان درازمدت با مت‌فورمين وضعيت ويتامين B12 تحت نظر باشد تا بتوان از كمبود و عوارض آن پيشگيري كرد.

ويتامين B12 براي حفظ سلامتي سلولهاي عصبي و گلبولهاي قرمز خون ضروري است. اين ويتامين در گوشت، لبنيات، تخم‌مرغ، ماهي، صدف و غلات غني شده با اين ويتامين وجود دارد و همچنين مي‌توان آن را به صورت يك مكمل هم مصرف كرد.

علائم كمبود ويتامين B12 عبارتند از خستگي، تغييرات ذهني، كم‌خوني و تخريب عصبي (نوروپاتي).


واحد تندرستی و سلامت تبیان زنجان-



شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, :: 23:26 ::  نويسنده : عطیه رجائی

انواع سنگهای کیسه صفرا

انواع سنگهای کیسه صفرا 

کیسه صفرا مخزنی است برای ذخیره مایع صفرا که از کبد بداخل آن ترشح می شود. مایع صفرا سبز رنگ است و حاوی موادی است که برای هضم مواد غذایی کارآرائی دارد. بهنگام خوردن مواد چربی کیسه صفرا منقبض شده و صفرای داخل آن از طریق مجرای صفراوی مشترک وارد اثنی عشر می شود کیسه صفرا در زیر کبد قرار دارد و توسط مجرائی به کبد وصل است.

صفرا مایعی است حاوی کلسترول و املاح که وقتی میزان کلسترول مایع صفرا از حدی بیشتر شود بعنوان هسته ای برای تشکیل سنگ عمل می کند و بتدریج سنگ یا سنگهائی در داخل کیسه صفرا ایجاد می شود سنگهای کیسه صفرا علائمی شامل تهوع و استفراغ و درد ناحیه بالای شکم خصوصاً درد زیر دنده های راست ایجاد می کند.



ادامه مطلب ...


شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, :: 23:16 ::  نويسنده : عطیه رجائی

معمای مغز

معمای مغز 

دانشمندان علوم اعصاب با وجود این پیشرفت‌ها، هنوز نمی‌توانند به پزشکان بگویند به چه قسمتی از مغز نگاه کنند تا دریابند فرد باهوش است یا نه.

 هایر می‌گوید: «افراد بسیاری وجود دارند که در رده عقب‌مانده‌های ذهنی قرار می‌گیرند اما مغزهای آنها در تصویربرداری یا کالبدشکافی، طبیعی به نظر می‌رسد.» تا به حال کد ژنتیکی خاصی کشف نشده است که با احتمال نابغه‌شدن فرد ربط داشته باشد.

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, :: 15:23 ::  نويسنده : عطیه رجائی

استفاده از لیزر برای تغییر رنگ چشم!!

استفاده از لیزر برای تغییر رنگ چشم!! 

 

پزشکی  ادعا می‌کند با یک جراحی کوتاه و 20 ثانیه‌ای لیزری می‌تواند رنگ چشم‌ها را از قهوه‌ای به آبی تغییر دهد....

شیوه درمانی جدید  با عنوان «چشمان درخشان» می‌تواند جایگزینی دائمی برای لنزهای رنگی چشم‌ها باشد.

در این شیوه درمانی از لیزر برای رنگدانه‌های قهوه‌ای رنگ ملانین از لایه بیرونی عنبیه استفاده می‌شود و به این شکل رنگدانه‌های آبی فرصت پیدا می‌کنند طی دو تا سه هفته جایگزین رنگدانه‌های قهوه‌ای شوند اما این جراحی غیر قابل بازگشت است زیرا رنگدانه‌های قهوه‌ای دیگر نمی‌توانند رشد کرده و جایگزین رنگ آبی شوند.

رنگ چشم افراد با چشمان قهوه‌ای رایجترین رنگ چشم در جهان به شمار می‌رود. افراد چشم آبی نیز در چشمان خود ملانین دارند اما این رنگدانه در پس عنبیه انباشته شده است، این به آن معنی است که چشم‌ها طول موج‌های طولانی‌تری از نور را جذب می‌کنند و طول موج‌های کوتاه‌تری را بازتاب می‌دهند.

این جراحی زیبایی سه هزار پوند هزینه خواهد داشت و تا 18 ماه آینده در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت، با این همه به نظر می‌رسد این شیوه همچنان در حال سپری کردن دوران آزمایش‌های بالینی به سر می برد.


واحد تندرستی و سلامت تبیان زنجان-



سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, :: 15:16 ::  نويسنده : عطیه رجائی

درمان با نان از نگاه پیامبر (ص) و امامان معصوم

درمان با نان از نگاه پیامبر (ص) و امامان معصوم 

خواص نان

• پيامبر خدا(صلي الله عليه واله): « خداوند براي ما به نان برکت بده و ميان ما و آن جدايي ميفکن اگر نان نبود نه روزه گرفته بوديم نه نماز خوانده بوديم و نه واجبات را انجام داده بوديم .»

• پيامبر خدا(صلي الله عليه واله)  : «نان بهترين خوراکي شماست .»

• امام صادق (عليه السلام): « تن بر نان استوار شده است .»

مکارم الاخلاق



ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, :: 15:8 ::  نويسنده : عطیه رجائی

کد ژنتیک سرطان های ریه و پوست رمز گشایی شداخبار علمی

محققان کد ژنتیک سرطان های ریه و پوست را که از انواع شایع سرطان است را به طور کامل رمزگشایی کرده اند. این دستاورد علمی امید محققان را برای بهبود روش های درمان انواع سرطان افزایش داده است.



 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, :: 20:56 ::  نويسنده : عطیه رجائی

کاغذ دیواری ضد زلزله !!!

کاغذ دیواری ضد زلزله !!! 

پژوهشگران آلمانی نوعی کاغذ دیواری ساخته اند که از فروریختن دیوارها هنگام زلزله جلوگیری می کند و حتی می تواند قبل از وقوع زمین لرزه به ساکنان منزل هشدار بدهد.

به نقل از پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین، این کاغذ دیواری که دانشمندان در موسسه فناوری کالسروهه در غرب آلمان آن را ساخته‌اند روی دیوارهایی که از آجر یا خشت ساخته شده چسبانده می‌شود و نوعی مقاومت افقی در برابر حرکات جانبی زمین در زمان وقوع زمین لرزه به این دیوارها می‌دهد.

موریتز اوربان پژوهشگر موسسه کارلسروهه که سرپرستی این پروژه را در اختیار دارد گفت: این کاغذ دیواری برای ساختمان‌های ساخته شده از آجر یا سنگ در مناطقی که زمین لرزه در آنجا زیاد روی می‌دهد بسیار مناسب است.

وی افزود،‌ با چسباندن این پوشش روی دیوار، در زمان زمین لرزه صرفا ترک‌های کوچکی در دیوار ایجاد می‌شود ولی جنس ماده به گونه‌ای است که از فروریختن آن جلوگیری می‌کند.

اوربان افزود: در زمان وقوع زلزله دیوارهای عادی متلاشی می‌شوند و حتی ممکن است کل ساختمان ریزش کند ولی ما با استفاده از این ماده دست‌کم می‌توانیم پیوستگی دیوار را حفظ کنیم.

در هر صورت زمین لرزه موجب ضعیف شدن دیوار می‌شود ولی این ماده از فروریختن آن جلوگیری می‌کند. این کاغذ دیواری هوشمند همچنین مجهز به حسگرهایی است که می تواند تکان‌های ضعیف را تشخیص دهد و ساکنان منزل را از وقع زلزله قبل از آغاز شدن تکان‌های شدید آگاه کند.

اوربان و همکارانش برای آزمایش پوششی که ساخته اند از جکهای هیدرولیکی برای ایجاد زمین لرزه در آزمایشگاه استفاده کردند. هرچند هنوز این کاغذ دیواری به بازار عرضه نشده است ولی در آلمان مورد توجه قرار گرفته است و این ماه توانست جایزه ابتکار در بخش صنعت را که دولت آلمان به بهترین ابداعات اختصاص می دهد به دست آورد.


واحد دانش و تکنولوژی تبیان زنجان



یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, :: 20:42 ::  نويسنده : عطیه رجائی

نگاهی میکروسکوپی به گرده افشانی یا به عبارتی تولید مثل گلها و گیاهان... خارق العاده است.

گرده‌افشانی یا فرایند تولید مثل، فرایندی مهم در چرخه زندگی گلها و گیاهان دانه دار است. گرده افشانی یعنی فرایند انتقال گرده از پرچم، عضو نر گیاه یا گل به روی کلاله یا مادگی از همان نوع گل یا گل دیگری از همان گونه است.

با توجه به اینکه هاگ یا همان دانه‌های گرده، قدرت حرکت ندارند، انتقال یا گرده افشانی بوسیله حشرات یا باد و یا روشهای دیگر انجام می شود. روشی که در نهایت به آمیزش دو یاخته یا به عبارتی تولیدمثل گیاه منجر می شود.

گرده افشانی همان گرده هایی هستند که در هر بهار برای بسیاری از افراد دردسر ساز بوده و به نوعی ایجاد آلرژی و حساسیت می کنند.

تبیان زنجان

دانه هایی از گرده گلی موسوم به ونوس مگس گیر



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: 14:56 ::  نويسنده : عطیه رجائی

زندگي و مرگ ماهواره ها

زندگي و مرگ ماهواره ها 

هر ماهواره حامل تجهيزاتي است که براي انجام ماموريت خود به آن ها نياز دارد. براي مثال ماهواره اي که مامور مطالعه کائنات است مجهز به تلسکوپ و ماهواره مامور پيش بيني وضع هوا مجهز به دوربين مخصوص براي ثبت حرکات ابرها است. علاوه بر تجهيزات تخصصي، همه ماهواره ها داراي سيستمهاي اصلي براي کنترل تجهيزات خود و عملکرد ماهواره مي باشند. از جمله سيستم تامين انرژي، مخازن، سيستم تقسيم برق و ... . در هر يک از اين بخش ها ممکن است از سلول هاي خورشيدي براي جذب انرژي مورد نياز استفاده شود. بخش داده ها و اطلاعات نيز مجهز به رايانه هايي به منظور جمع آوري و پردازش اطلاعات به دست آمده از طريق تجهيزات و اجراي فرامين ارسال شده از زمين مي باشد.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 25 دی 1390برچسب:, :: 1:3 ::  نويسنده : عطیه رجائی

استفاده از آواز والها در ردیابی زمین لرزه های زیردریایی

دانشمندان تصمیم دارند برای ردیابی زمین لرزه های زیر دریایی از ابزار کاملا جدید و غیر عادی صدای آواز والها استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هایدروفن هایی که برای گوش سپردن به همهمه های زیر آب به کار گرفته می شوند را می توان برای شنیدن صدای والهای باله دار که گونه ای کمتر شناخته شده در اعماق آب هستند، با فرکانس پایین استفاده کرد.

 لرزه شناس دانشگاه واشنگتن سیاتل برای سه سال به مطالعه بر روی این پدیده پرداخت وی هایدروفنهایی را در نزدیکی حفره های گرمابی در بستر اقیانوس قرار داد و با کمک آنها الگوریتمی را به وجود آورد که می توانست صدای والها را ردیابی کرده و از دیگر صداها جدا سازد.

سپس صداها به صورت مجزا شنیده شده و دانشمندان صدای هر یک از والها را به صورت مجزا در میان شبکه ای از حسگرهای زیر دریایی ردیابی کرده و توانستند مسیر والها را زمانی که از فراز این حفره های گرمابی عبور می کردند، تعیین کنند.

 محققان حتی توانستند صدای والها را به رفتار و گروه آنها ارتباط دهند و اکنون در نظر دارند با ارتباط دادن این اصوات با اطلاعات به دست آمده در پایگاه های لرزه شناسی منطقه تصویری واضحتر را از فعالیتهای والها ترسیم کنند.

 بر اساس گزارش پاپ ساینس، این مطالعه می تواند نقش پر رنگ دانشهای ترکیبی را در به دست آوردن اطلاعاتی حیاتی از قبیل میزان وقوع زلزله در بخشهای نادیده جهان به اثبات برساند.

 (خبرگزاری مهر)

 



یک شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 23:58 ::  نويسنده : عطیه رجائی

تصویری از خشم خورشید

 

تبیان زنجان

این شراره در بامداد روز سه‌شنبه 28 اکتبر در سال 2003 از خورشید فوران کرد

شراره‌های خورشیدی فوران‌های انرژی و ذرات الکترومغناطیسی هستند که گاهی از خورشید بیرون می‌زنند. فعالیت شراره‌های خورشیدی با یک چرخه 11 ساله نوسان می‌کنند و اکنون دوباره شروع به اوج گرفتن کرده‌اند.

برخی از پیش‌بینی‌کنندگان وقوع روز محشر در سال 2012 که از جمله به پایان یافتن تقویم بسیار قدیمی مایاهای باستانی در این سال استناد می‌کنند، اعتقاد دارند که اوج‌گیری فعالیت شراره‌های خورشیدی در سال 2012 به زندگی ما بر روی کره زمین پایان خواهد داد.

اما بر اساس گزارش ناسا این پیش‌بینی‌ها اساسی ندارد. دست کم به این خاطر که حداکثر فعالیت شراره‌های خورشیدی در سال 2012 رخ نخواهد دارد؛ این نقطه اوج احتمالا در اواخر سال 2013 یا ابتدای سال 2014 خواهد بود.

اما مهمتر اینکه اوج‌گیری بعدی شراره‌های خورشیدی نسبت به دوره‌های قبلی حالت ویژ‌‌ه‌ای ندارد. به گفته ناسا پرتوهای الکترومغناطیسی ناشی از شراره‌های خورشیدی ممکن است ارتباطات ماهواره‌ای، و در موارد شدید، شبکه برق، را مختل کنند. اما احتیاطات بوسیله اوپراتورهای ماهواره‌ای و شرکت‌های برق می‌تواند از این مشکلات پیشگیری کند.

به گفته ناسا یک دلیل دیگر بر نادرستی پیش‌بینی‌های "پایان یافتن دنیا در شعله‌های آتش" این است که خورشید آنقدر انرژی ندارد که شراره‌ای خورشیدی را به فاصله 150 میلیون کیلومتری به کره زمین بفرستد.

همانطور که تصویر شراره خورشیدی در بالا نشان می‌دهید، ما اوج‌گیری‌های فعالیت خورشیدی را در دوره‌های قبلی از سر گذرانده‌ایم و زنده مانده‌ایم که داستان آن را بازگوییم.


واحد دانش و تکنولوژی تبیان زنجان



شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 23:56 ::  نويسنده : عطیه رجائی

حل بخشی از راز منشاء پرتوهای کیهانی به واسطه انفجار ستاره ای
تلسکوپ فرمی ناسا از میان بقایای ابرنواختر تیکو موفق به رصد پرتوهای گامایی قدرتمندی شده است که می توان آنها را شواهدی برای کشف راز منشاء پرتوهای کیهانی در نظر گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، تلسکوپ فضایی فرمی ناسا موفق به ردیابی پرتوهای گامایی شده است که منشاء آن ستاره متلاشی شده و منفجر شده "تیکو" است، ستاره ای که در سال 1572 منفجر شده است.

این یافته می تواند به اخترشناسان در تعیین منشا پرتوهای کیهانی، ذرات فوق سریع که به صورت مداوم در حال برخورد با اتمسفر زمین هستند، کمک کند. به گفته اخترشناسان دانشگاه کالیفرنیا برکلی این کشف شاهدی دیگر بر این نظریه خواهد بود که بقایای ابرنواخترها موجب شتاب بخشیدن به پرتوهای کیهانی می شوند.



ادامه مطلب ...


شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 23:54 ::  نويسنده : عطیه رجائی

تاثیرات نماز بر سکته های قلی و مغزی

سکته قلبی شایع ترین علت مرگ و میر در ممالک صنعتی است. هر چند که علل ایجاد کننده سکته های قلبی و مغزی شناسایی شده اند٬ اما در این میان تاثیر روان بر ایجاد هر کدام از آن علل٬ منجر شده است که امروز سکته ها را بعنوان قسمتی از اختلالات روانی تنی (بیماری هایی که بر اثر تاثیر روان بر جسم ایجاد می شوند) بشناسیم.



ادامه مطلب ...


شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 23:49 ::  نويسنده : عطیه رجائی

علل افسردگى

علل افسردگى 

 علل افسردگى ترکیبى از عوامل ژنتیکى، بیولوژیکى و محیطى (روانى ـ اجتماعی) می‌باشد.در بسیارى از مردم نیز، علت افسردگى ناشناخته باقى می‌ماند. به‌طور کلى مشخص شده است که افسردگى در نتیجه یکسرى از فعل و انفعالات شیمیایى در مغز اتفاق می‌افتد.

این فعل و انفعالات که نورو ترانسمیتر نامیده می‌شود در تمامى اعمال و رفتارهاى بدن به‌طور بیولوژیکى وجود دارد.



ادامه مطلب ...


شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 23:45 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 

ارتباط افسردگى با بیماریهاى دیگر

ارتباط افسردگى با بیماریهاى دیگر 

افسردگى اغلب به‌طور همزمان با بسیارى از بیماریها مثل بیمارى قلبى، سکته مغزى، سرطان و دیابت می‌تواند بروز پیدا کند.افسردگى موجود همراه این بیماریها اغلب فراموش شده و درمان نمی‌شود. مطالعات اخیر تأکید بر این نکته دارد که براى حصول نتیجه خوب از بیماریهاى ناتوان‌کننده بالا باید افسردگى و زمینه آن را به‌درستى تشخیص و درمان کرد.،

 



ادامه مطلب ...


شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 23:27 ::  نويسنده : عطیه رجائی

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد